Infrastuktúrális fejlesztések Békés megyében

Elkészült a kamuti csomópont, egy szakaszon megerősítették és szélesítették a 47-es főutat, a mezőberényi felüljáró építésének pedig éppen a felénél tartanak – számolt be Erdős Norbert országgyűlési képviselő, kormánymegbízott. A felüljáró bekerülési költsége 1, 2 millárd forint.

A fejlesztés az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával, a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg. A kivitelezés 15 százaléka az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százaléka származik az ERFA keretből.
 
A projekt három, különálló építési feladatból áll: a körforgalom kialakítása a kamuti csomópontban már megtörtént, tavaly elkészült a 47-es számú főút Mezőberény-Békéscsaba közötti szakaszának burkolatmegerősítése, szélesítése, jelenleg pedig épül a mezőberényi felüljáró, amelynek kivitelezése a Gyoma-Békéscsaba vasútvonal felúíjítása miatt vált szükségessé.
 
Erdős Norberttől megtudtuk: a 47-es főút említett burkolatmegerősítésének műszaki átadása 2012. december 4-én lezárult, a forgalomba helyezési eljárás most zajlik. Itt 4 helyen épül új járműosztályozós csomópont: a 46168. jelű útnál és nagy forgalmú ipari létesítményeknél. A felújítandó útszakasz korábban a 4643. jelű összekötő út volt, amelyet 2006-ban minősítettek át főúttá. A korábbi sűrű földútcsatlakozások, kapubejárók nem felelnek meg a főúti paramétereknek, ezért az út menti ingatlanok megközelítésére párhuzamos szervizutak tervezésére volt szükség.
 
A második ütemhez tartozik a mezőberényi közúti felüljáró építése, amelyet éppen kiviteleznek, a műszaki készültség 49%-os, a bekerülési költség 1, 2 milliárd forint. A munkaterületet tavaly júniusban adták át, s ha minden jól megy, idény nyár végére elkészülnek vele.
 
Az országgyűlési képviselőtől megtudtuk: a Gyoma-Békéscsaba vasútvonalszakasz felújítása és 120 km/h sebességű közlekedésre alkalmassá tétele miatt vált a különszintű keresztezés kiépítése szükségessé. Ehhez a jelenlegi átjáró helyett – az állomás épületének irányába mintegy 210 méterrel elhúzva, a Csabai út folytatásában – különszintű átvezetést és hozzá kapcsolódó úthálózatot terveztek. A 47. sz. főút műtárggyal érintett szakasza az eredetitől eltérő nyomvonalra kerül. A mezőberényi állomás megközelíthetőségét a csomóponti ág, a vasúti rakterületekét a műtárgy alatt átvezetett rakodó út, a környező lakóházakét pedig a 47. sz. főúttal párhuzamosan vezetett szervizút biztosítja. A 47. sz. főút teljes tervezési szakaszának bal oldalán, belterületen a műtárgyon átvezetett közös gyalog- és kerékpárút, külterületen pedig önálló kerékpárút épül, amely csatlakozik a meglévő kerékpárúthoz. Ezek a létesítmények a szintbeli keresztezés megszűnése miatt megváltozott közlekedési kapcsolatok megoldását szolgálják.
 
A tervezett felüljáró 2 nyílású, folytatólagos, 90 cm magas, üzemben előregyártott, feszített vasbeton hídgerendákkal együttdolgozó szerkezet.
 
Jelenleg zajlik a töltésépítés, ezt követően megkezdődik a pályaszerkezet építése, valamint a híd aszfaltozása. A töltésen cserjetelepítés lesz és füvesítés. A tranzitforgalmat a 470-es útra, Békés irányába terelték.